3 oktober 2015

‘Eenzaamheid moet aangepakt worden’

Volgens recente cijfers van de GGD Brabant-Zuidoost is ruim 40% van de beroepsbevolking in Eindhoven eenzaam. PvdA Brabant Statenlid Antoinette Knoet-Michels (woordvoerder Cultuur en Samenleving) verwacht dat de cijfers in de rest van Brabant niet veel anders zullen zijn en vindt het hoogtijd om actie te ondernemen om eenzaamheid te bestrijden.

De week van 24 september tot en met 3 oktober staat in het teken van eenzaamheid. Mede daarom vraagt Knoet-Michels aan Gedeputeerde Staten van Brabant om de ‘best practices’ op het gebied van eenzaamheidsbestrijding te gaan delen. Eveneens vraagt ze aan Gedeputeerde Staten om een regierol te nemen bij het bestrijden van eenzaamheid in Brabant.

Op donderdag 16 en vrijdag 17 april 2015 zijn vrijwilligers van de PvdA Eindhoven in gesprek gegaan met zowel professionele organisaties als meer informele organisaties van vooral vrijwilligers. Dit gaf een goed beeld van oorzaken en trends op het gebied van eenzaamheid. Sommige oorzaken liggen bij de persoon zelf, maar er zijn er ook maatschappelijke trends die van invloed zijn op eenzaamheid. Knoet-Michels: ”Luisteren naar elkaar en aandacht hebben voor elkaar laten zich niet organiseren. Eenzaamheid is dan ook iets van ons allemaal, zowel het probleem als de oplossing ervan.”