Interesse in de provinciale politiek: Meelooptraject Statenfractie!

6 mei 2022

Wil jij kennis maken met de provinciale politiek? Tijdens dit traject volg je de PvdA fractie twee maanden lang bij hun werkzaamheden in Provinciale Staten. In deze periode maak je kennis met alle activiteiten die de Statenfractie verricht. Je kunt kiezen welke commissie je het liefste wilt volgen. Samen met een Statenlid bespreek je de stukken en bereid je de fractie-, Thema- en Statenvergadering voor. Verdere activiteiten zijn o.a. het volgen en het maken van nieuws, het opstellen van statenvragen en het bedenken van originele plannen die wij in kunnen brengen in Provinciale Staten. De volgende activiteiten maken deel uit van de meeloopstage:

Kick Off ‘Talent op weg naar PS23’

We starten dit meelooptraject met een Kick-off op 3 juni op het Provinciehuis. De Statenfractie en de gedeputeerde Stijn Smeulders geven je die dag een inkijk op het reilen en zeilen van de politiek in de Provinciale Staten. Hoe werkt het midden-bestuur. Waar ga je over en hoe kun je de sociaal democratische waarden toepassen.

Fractievergaderingen

Tijdens de fractievergadering bereidt de fractie de Thema- of Statenvergadering voor.

De fractievergaderingen voorafgaand aan de Themadagen vinden digitaal plaats.

De fractievergaderingen voorbereidend op de Statendagen vinden plaats op maandagavond in het Provinciehuis. De fractievergaderingen starten om 19.30 uur.

Vooraf aan deze fractievergadering werk je samen met een Statenlid aan de voorbereiding hiervan.

Bijwonen Thema- en Statendag

Tijdens de Themavergadering worden onderwerpen besproken die ter besluitvorming op de agenda van de Statenvergadering staan. De Themavergaderingen vinden plaats op vrijdag; het tijdstip is afhankelijk van welk onderwerp je bijwoont (tussen 9.30-17.00 uur). Er vinden parallelle sessies plaats op verschillende locaties in het Provinciehuis. Ook is het mogelijk dat een aantal bijeenkomsten digitaal plaatsvinden.
Na de Themavergadering zal er per onderwerp met de Statenleden worden teruggekeken op het verloop van de Themavergadering.

Tijdens de Statenvergadering vindt de besluitvorming van Provinciale Staten plaats.
De Statenvergadering vindt plaats in de Statenzaal op het provinciehuis en begint om 9.30 uur. Tijdens de vergadering zullen Statenleden de groep enkele malen informeren over het verloop van de vergadering.

PvdA Brabantdag

De PvdA Brabantdag is een jaarlijks terugkerende netwerkdag op het provinciehuis. Er vinden workshops plaats, PvdA-prominenten komen wat vertellen en tussendoor is er genoeg tijd om elkaar (op informele wijze) te leren kennen. In het kader van het meelooptraject vindt de simulatie van een Statenvergadering plaats. Deelnemers worden ingedeeld in fracties en debatteren met elkaar over een dossier. Er kunnen amendementen en moties worden ingediend en aan het eind van de vergadering vindt besluitvorming plaats. De Statensimulatie maakt deel uit van het ochtendprogramma van de PvdA Brabantdag die om 10.00 uur begint. Ook is er op die dag een informatiebijeenkomst over de kandidaatstelling voor het Statenlidmaatschap en het lidmaatschap van de Waterschapfracties.

In principe is het de bedoeling dat je het hele meelooptraject volgt, maar het is geen probleem als je bijeenkomsten mist. We vragen je wel om het even te laten weten als je bijeenkomsten niet bij kunt wonen of toch geen deel wilt nemen aan het meelooptraject.

Datum en tijd Bijeenkomst Locatie
3 juni 10:00-13:30 uur Kick-off Provinciehuis
7 juni 19:30 uur Fractievergadering digitaal
10 juni va. 9:30 uur Themadag Provinciehuis div. locaties