22 mei 2016

PvdA Brabant: ‘Provincie moet asbestdumpingen tegengaan.’

Antoinette Knoet-Michels (Statenlid van de PvdA Brabant) heeft op basis van berichtgeving in BN De Stem Statenvragen gesteld over de toename van asbestdumpingen in de West-Brabantse natuur. Door de nieuwe asbestregelgeving is de verwachting dat er meer asbest in de natuur gedumpt gaat worden. Knoet wil dit tegengaan.

Verpulverd asbest of gebroken asbestplaten zijn bij inademing gevaarlijk voor mens en dier Mede daarom wil Knoet dat er snel een oplossing komt en vraagt zij het provinciebestuur om een dumpfonds in te stellen. Met een dumpfonds zijn de toevallige grondeigenaren niet meer verantwoordelijk voor het opruimen van het asbest maar draagt de provincie verantwoordelijkheid voor het opruimen van het asbestafval. Een dergelijk dumpfonds bestaat al wel voor gedumpt drugsafval, maar nog niet voor asbestdumpingen. In 2015 is een flink gedeelte van het drugsdumpfonds niet besteed. Knoet wil dan ook weten of het overgebleven geld uit dit fonds ingezet kan worden om asbestdumpingen op te ruimen.

”De eerste zorg van de provincie is een schone en toegankelijke natuur en een gezonde leefomgeving. Door het afval snel op te ruimen zorgen we hiervoor. Onze tweede zorg is echter dat we de daders vinden en de kosten van het opruimen op hen verhalen. Er moet dan ook geld zijn voor onderzoek en capaciteit om de daders te kunnen vinden. Zo pakken we zowel het acute probleem als wel de wortels van het probleem aan”, aldus Knoet.