2 juni 2017

PvdA Brabant stelt vragen over toegankelijkheid van het busvervoer voor rolstoelgebruikers

Op 30 mei 2017 schreef Omroep Brabant dat het Brabantse busvervoer vaak niet toegankelijk is voor mensen in een rolstoel. In 1 op de 10 gevallen kan een rolstoelgebruiker zelfs niet mee in de bus. De fractie van de PvdA in de Provinciale Staten is erg geschrokken van dit nieuws: “10% is een veel te hoog aantal rolstoelgebruikers dat letterlijk en figuurlijk aan de kant blijft staan. Dat kan natuurlijk echt niet”, aldus fractievoorzitter Stijn Smeulders. De PvdA verwacht dat het provinciebestuur snel actie zal ondernemen om de situatie te verbeteren. De Statenfractie heeft hierover daarom gelijk vragen gesteld aan het provinciebestuur.

In de helft van de gevallen waarin een rolstoelgebruiker niet mee kan met de bus, gaat het mis doordat de automatische rolstoelplank om met de rolstoel in de bus te rijden niet werkte. Volgens Smeulders zijn incidentele technische problemen bij bussen niet te voorkomen, maar mag dit geen reden zijn om in 10% van de gevallen rolstoelgebruikers langs de kant te laten staan. Daarom vraagt de Statenfractie naar de toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers van bussen die Arriva en Hermes de afgelopen jaren hebben aangeschaft. Smeulders wil ook dat de provincie hierbij naar zichzelf kijkt door te evalueren welke eisen het provinciebestuur aan de busvervoerders heeft gesteld.

Ten slotte hoopt de PvdA dat het provinciebestuur op korte termijn in gesprek zal gaan met belangenorganisaties voor rolstoelgebruikers en het Reizigersoverleg in Brabant, om de ervaringen van de rolstoelgebruikers te betrekken bij het vinden van oplossingen.

Waar ben je naar op zoek?