Reactie Statenfractie op nieuw bestuursakkoord en College

7 mei 2020

Natuur, cultuur, sport en gezondheid zijn de dupe, boeren staan op 1,2 en 3 bij nieuwe coalitie

Nieuw bestuursakkoord en College

Op donderdag 7 mei werd het nieuwe provinciale bestuursakkoord ‘Samen, Slagvaardig en Slim: Ons Brabant’ gepresenteerd door de coalitiepartijen VVD, Forum voor Democratie, CDA en Lokaal Brabant. Op woensdag 6 mei werd al bekend welke gedeputeerden Brabant gaan besturen en wat de portefeuilleverdeling binnen het nieuwe college is.

Crisisaanpak

De PvdA-fractie is van mening dat het vormen van een coalitie met de minimale meerderheid van 28 zetels en het aanstellen van een bestuur vol politiek-bestuurlijke nieuwkomers niet verstandig is in crisistijd. Daarom hebben we de oproep gedaan om tot een in Provinciale Staten breed gedragen Corona-aanpak te komen dat door een ervaren college wordt uitgevoerd. Helaas kiezen de nieuwe coalitiepartijen ervoor om hun plannen door te zetten.

Veehouderijsector

De grootste zorg van de PvdA-fractie ligt bij het veehouderijdossier. Met het bestuursakkoord Beweging in Brabant en de maatregelen die in 2017 werden genomen om de Brabantse veehouderij te verduurzamen, is de provincie de weg ingeslagen van een kleinere veestapel en duurzamere productie met minder impact op omgeving, volksgezondheid, natuur en milieu. Het ambitieniveau en de snelheid bij deze aanpak worden door de nieuwe coalitie losgelaten. Het nieuwe provinciebestuur conformeert zich aan het landbouwbeleid van de regering en de andere provincies. De Brabantse PvdA is van mening dat het Nederlandse landbouwbeleid van de afgelopen decennia dramatisch is en wil juist niet dat Brabant zich aan Den Haag conformeert. Om Brabantse problemen op te lossen zijn Brabantse oplossingen nodig, de Brabantse problemen (en veestapel) zijn namelijk veel groter dan in andere provincies. De PvdA-fractie blijft strijden voor minder dieren en een betere volksgezondheid en milieu in Brabant.

Economische ontwikkelruimte

Ook de voorgestelde stikstofaanpak is wat de PvdA-fractie betreft een verkeerde keus. De aanpassing van de datum voor stalaanpassingen naar 2024, het niet stellen van een deadline voor een aanvraag van een vergunning, het sturen op emissie op bedrijfsniveau i.p.v. op stalniveau (oude stallen mogen gewoon blijven staan), er komt geen taakstellend stikstofreductiepad ten behoeve van de natuur en geen bovenwettelijke afroming van stikstofruimte om de kwaliteit van natuurgebieden te verbeteren. Hieruit blijkt dat de veehouderijsector voor deze coalitie op één, twee en drie staat. De PvdA blijft er prioriteit geven dat de Brabantse woningbouw, mobiliteit, dienstensector en werkgelegenheid niet op slot gaan omdat de veehouderijsector voor deze coalitie belangrijker is.

Natuur & milieu

Het is alarmerend dat er 10 mln euro per jaar (tot 2030 dus 70 mln) wordt bezuinigd op natuur en dat er wordt onderzocht of Natura2000 gebieden kunnen worden geschrapt. Ook de portefeuilleverdeling in het nieuwe College zorgt bij de PvdA-fractie voor gefronste wenkbrauwen. Het benoemen van een voormalig ZLTO-directeur als gedeputeerde voor landbouw én natuur lijkt de intenties van de nieuwe coalitie duidelijk te maken. De kans is groot dat de Brabantse natuur nog ondergeschikter wordt aan de landbouwsector. Ook het verdwijnen van een integrale portefeuille milieu vindt de PvdA-fractie zorgelijk.

Samenleving, cultuur & sport

De nieuwe coalitie kiest ervoor om de structurele steun aan de cultuur en sportsector en de activiteiten in het domein samenleving de komende jaren fors af te bouwen. Er wordt tot 2030 50 mln euro op bezuinigd. De PvdA vindt het de verkeerde keuze om zo’n enorme bezuiniging te treffen op samenleving, cultuur en sport en ziet juist een grote maatschappelijke meerwaarde voor de provincie in de Brabantse cultuur en sport.

Samenwerking in Provinciale Staten

Op een aantal andere punten kan de PvdA-fractie zich in het akkoord vinden omdat het een voortzetting is van het bestuursakkoord Voor de Brabanders van nu en de toekomst, dat vorig jaar werd gesloten. Tevens is er nog veel onduidelijk omdat er slechts afspraken op hoofdlijnen zijn gemaakt. Dit nieuwe beleid dient nog te worden uitgewerkt. Dit is begrijpelijk en was bij de bestuursakkoorden waar de PvdA bij betrokken was ook zo. We zullen de uitwerking kritisch doch constructief volgen. De PvdA-fractie voelt een verantwoordelijk richting de PvdA-kiezers om zich te richten op het realiseren van zoveel mogelijk maatregelen vanuit sociaaldemocratisch perspectief. Ook nu we onderdeel uitmaken van de oppositie.

We zien ook een positieve aanvulling op de bestaande koers van de provincie: er komt meer geld voor het openbaar vervoer in West-Brabant. Wat de PvdA betreft wordt er fors extra geïnvesteerd in het openbaar vervoer.

Waar ben je naar op zoek?