Terugblik Voorcongres & Brabant Bijeen

6 mei 2022

70 sociaal democraten waren sinds de coronacrisis voor het eerst weer bijeen voor het Brabant congres. In de voormiddag werd gestart met een voorcongres, waarbij de aanwezigen konden stemmen over onderwerpen voor het landelijke congres dat op 11 juni a.s. wordt gehouden.

De volgende thema’s kwamen aan bod:

– Naar een mens- dier- en natuurvriendelijke landbouw.

De visie hierop was eensluidend: het moet, maar het is nu tijd om door te pakken. Daarbij moet de hele keten van voer, voeding, adviseurs en financiers worden aangesproken. De regering stelt voor de zoveelste keer miljarden euro’s beschikbaar, en dat is alleen verantwoord als er echt iets verandert; meer voor de Nederlandse markt produceren, betere kwaliteit van lucht en bodem en kleinschaligheid (zie ook Brabants Dagblad van 28 april jl).

– Passend onderwijs voor iedereen.

Niet het leerplan, maar het talent van de kinderen moet het uitgangspunt zijn. Ook zaken als dyslexie, ADHD of autisme hebben hun sterke kanten die kunnen worden ontwikkeld, denk aan meta-analyseren bij dyslexie, energiek ondernemen bij ADHD of systematisch en nauwkeurig werken bij autisme. Een bevlogen jong PvdA-lid nam ons mee in de wereld van mogelijkheden in de ontwikkeling van jonge mensen met een zogenaamd etiket.

– Samenwerking met Groen Links.

Bij dit thema liepen de meningen uiteen; de een vond dat samenwerking gisteren al gerealiseerd moest zijn, de ander was van mening dat onze sociale identiteit voldoende gegarandeerd moest blijven en dat we daarom niet te hard van stapel moeten lopen. Ondanks dit verschil in identiteitsprofiel waren we het er wel over eens dat we voor 90%  van onze doelen overeen komen. Om een brug te slaan is het wenselijk om niet te denken in ideële vergezichten, maar om zaken samen aan te pakken.  Er is macht en massa nodig om de duurzame sociale agenda te realiseren.

Dit laatste sluit aan bij het bevlogen verhaal over armoede en de structurele aanpak die nodig is om de kloof tussen arm en rijk te dichten en de toenemende polarisatie op te heffen.

Barbara Kathmann, Tweede Kamerlid, bracht een indringend verhaal over het neoliberale incidentenbeleid. Het beleid, zogenaamd bedoeld voor de mensen die zijn achtergesteld, werkt steeds in het voordeel van degenen die het al goed hebben (zie ook Joop! van BNN-VARA).

Intussen was Attje Kuiken, fractievoorzitter, vanaf het rugbyveld van haar dochter digitaal ingelogd. Ze liet weten er zin in te hebben om Nederland socialer en duurzamer te maken. Dat moet van onderop vanuit de verenigingen waarbij we elkaar sterker maken en niet uit het oog verliezen.

Met goede zin en positieve energie ging iedereen huiswaarts. We nodigen iedereen uit op de Brabantdag van 25 juni onder de inspirerende begeleiding van Jeroen Dijsselbloem.

Raf Daenen

Bestuurslid PvdA Brabant

Waar ben je naar op zoek?