Zit er een luchtje aan de vergunningen in Deurne?

Door Edith van Dijk op 6 mei 2022

Ons Statenlid Edith van Dijk stelde Statenvragen namens de fractie PvdA Noord-Brabant

“Voldoen de vergunningen in Deurne wel?

Op 5 mei jl. werd de tweede aflevering van Zembla over Deurne en de stankoverlast uitgezonden op NPO2. Uit deze aflevering blijkt dat Deurne ondanks regels en beleid over endotoxinen vergunningen verleend voor de bouw van grote stallen. Stallen voor intensieve veeteelt van voornamelijk pluimvee en varkens. Niet alleen geeft dit veel stankoverlast. Ook veel fijnstof met endotoxinen slaan neer in de omgeving. Mensen en omwonenden lopen verhoogd risico’s op ziektes aan de longen en luchtwegen, wanneer de afstand te dichtbij is. De GGD geeft dit ook aan in de bewuste uitzending.

De gemeente Deurne heeft beleid en regels die aangeven welke afstanden tussen stallen en woningen gehanteerd moet worden. Alleen de gemeente houdt zich niet aan deze regels. In de uitzending blijkt dat de provincie daarom rechtszaken aanspant tegen deze vergunningen van de gemeente Deurne. De vergunningen zijn uiteindelijk vernietigd. De genoemde uitzending en het feit dat vergunningen vernietigd worden doordat de provincie een rechtszaak aanspant roept bij de fractie van PvdA vragen op. We willen weten hoe omwonenden van deze stallen beschermd worden in het buitengebied van Deurne. Ook zijn we benieuwd naar de reactie van het college over het feit dat de provincie niet te spreken is over hoe Deurne met vergunningverlening van stallen omgaat.

Ook we willen graag een indicatie hebben van de impact op de gezondheid van omwonenden in relatie tot de vergunningen voor stallen die de gemeente Deurne de afgelopen jaren heeft verleend, zonder zich te houden aan de regels en het beleid rondom endotoxinen.

Onze vragen zijn:

1. Hoeveel vergunningen, dan wel (ontwerp)beschikkingen zijn door de gemeente Deurne verleend, waar de provincie een rechtszaak tegen wil aanspannen. Of al heeft aangespannen? Hoeveel rechtszaken spelen hierover en wat was de uitkomst van deze rechtszaken? En wat is met de uitkomsten gedaan? Graag een toelichting hierover.
  1. Kunt u het beleid en de regels van de provincie voor endotoxinen toelichten? Graag ook in relatie tot beleidskader gezondheid en het beleidskader milieu wat er aan komt? Wanneer treedt dit in werking en hoe vindt de toetsing hierop plaats bij vergunningverlening van stallen voor intensieve veeteelt? Welke mogelijkheden heeft de provincie om te zorgen dat gemeenten hierop toetsen bij vergunningaanvragen?
  1. Klopt het dat het college niet te spreken is over de gemeente Deurne als het gaat om het hanteren van regels met betrekking tot afstanden in relatie tot endotoxinen? Kunt u dit toelichten?
  1. Hoe vaak is gebleken dat de gemeente Deurne niet het beleidskader en de regels voor endotoxinen hanteert bij vergunningverlening? En wat betekent dit voor de gezondheid van de omwonenden. Graag een toelichting.
  1. Welke maatregelen heeft het college getroffen om te zorgen dat de gemeente Deurne zich wel aan de regels en beleid voor endotoxinen houdt, bij vergunningverlening van stallen voor intensieve veeteelt? Graag een toelichting over de aanpak van het college hierop.
  1. Tot slot zijn we benieuwd of de gemeente Deurne een uitzondering is, of dat er meer gemeenten in Noord-Brabant zijn die zich niet houden aan het endotoxinebeleid en de regels hiervoor? Kunt u ons een overzicht doen toekomen van de gemeenten en aantallen vergunningen die het betreft.”

Edith van Dijk

‘ Waarom ga je niet iets met politiek doen. Dan ben je weer bezig met de inhoud’. Deze opmerking van mijn vriend voor de zomer van 2013 herinner ik mij nog goed. Ik was toen een jaar op zoek naar werk. Eind 2012 hield mijn werk op. Midden in de crisis. In die tijd overleden

Meer over Edith van Dijk

Waar ben je naar op zoek?