Zeker zijn van goed openbaar vervoer – Maaslijn

18 januari 2019

PvdA: reiziger mag niet de dupe worden van vertraging ombouw Maaslijn

De provincies Limburg, Gelderland en Brabant en de Rijksoverheid zijn al maanden in conflict over een nieuw miljoenentekort bij de voorgenomen ombouw van de Maaslijn. Wij willen voorkomen dat er nog meer uitstel van de ombouw van de Maaslijn komt. Vertraging van het project zorgt ervoor dat reizigers pas later zeker zijn van grotere en comfortabele treinen.

Reizigers in Cuijk, Boxmeer en Vierlingsbeek moeten mogelijk jaren langer blijven staan in de veel te volle oude dieseltreinen. Dit terwijl er al bestelde nieuwe comfortabele elektrische treinen stilstaan op het rangeerterrein omdat ze niet kunnen rijden zonder hoogspanning.

De provincie Gelderland weigert mee te betalen aan extra kosten voor de elektrificatie van het spoortraject tussen Roermond en Nijmegen, waardoor Limburg mogelijk met een nog grotere overschrijding wordt geconfronteerd. Uitstel brengt een aanzienlijke kostenpost met zich mee. De oude dieseltreinen blijven jaren langer rondrijden, waardoor de ingecalculeerde bezuiniging op brandstof niet doorgaat. Ook wordt de uitvoering van het project, door stijgende kosten voor materieel en prijsindexatie, steeds duurder. De elektrische treinstellen zijn al besteld en daarvoor moet gewoon worden betaald, ook al staan ze stil.

Wij willen als initiatiefnemer voor capaciteitsverhoging en elektrificatie van Maaslijn vooral verdere vertraging van de ombouw voorkomen. Volgens Statenlid Ben Maas heeft de reiziger al lang genoeg moeten staan in de volle treinen en moet de reiziger zo snel mogelijk worden verzeker van een zitplaats. “Gekrakeel tussen provincies en de Rijksoverheid over de extra kosten is niet in belang van de reiziger, wij willen snel een oplossing”.

Voor treinreiziger en kandidaat-Statenlid voor de PvdA Laura de Kinkelder uit Cuijk kunnen de vragen en een permanente oplossing voor de Maaslijn niet vroeg genoeg komen. “Ik heb het idee dat de trein steeds vaker vol en is steeds minder vaak op tijd rijdt. Terwijl veel mensen van deze trein afhankelijk zijn om bijvoorbeeld op tijd op school of op het werk te zijn”