Han Verbeem

Over Han Verbeem

Mijn naam is Han Verbeem, ik woon in Bergen op Zoom en ik ben lijsttrekker voor waterschap Brabantse Delta. Brabant kiest op 20 maart een nieuw waterschapsbestuur. De waterschappen bestaan al sinds de middeleeuwen maar waren tot voor kort relatief onbekend bij het grote publiek. Mede door de discussies rondom het klimaat is daar verandering in gekomen. Een lange, droge zomer laat al zien wat de gevolgen zijn van de klimaatveranderingen. De samenleving moet zich voorbereiden op een toekomst met meer weersextremen. Zoals aanhoudende hitte maar ook perioden van zware regenval en stormen. En de zeespiegel stijgt. Het waterschap krijgt meer taken en verandert gaandeweg in een ‘klimaatschap’.
Aandacht voor stedelijk gebied is belangrijk, vooral in sterk ‘versteende’ wijken waar nauwelijks openbaar groen aanwezig is. De PvdA zou graag zien dat de gemeenten, samen met het waterschap, actieplannen maken om de hittestress aan te pakken. Er zijn volop mogelijkheden die vaak niet eens veel geld hoeven te kosten. Zoals het aanleggen van geveltuintjes: bewoners met een woning direct aan de straatkant kunnen enkele stoeptegels bij de gevel weghalen om er een plant neer te zetten. Buurtprojecten in andere steden, zoals Tilburg, laten het succes zien van dit soort initiatieven.