We hebben lang genoeg gewacht op de Maaslijn!
De reiziger is de dupe van de treinramp in slow-motion die zich voltrekt bij de Maaslijn betoogt het Brabantse kandidaat-statenlid voor de PvdA Laura de Kinkelder (24). Ze roept de provinciale bestuurders van de drie provincies op om in een hok te gaan zitten en er pas uit te komen als ze een oplossing hebben voor de reizigers van de geplaagde treinlijn.
Je zou voor je werk of je studie maar afhankelijk zijn van de Maaslijn, de treinverbinding tussen Venlo en Nijmegen. Dat is geen pretje. Want vertraging en uitvallende treinen zijn er aan de orde van de dag. Dat is ook niet verwonderlijk. Het meest oostelijke spoorlijntje van het zuiden moet het doen zonder een volwaardig dubbelspoor en zonder moderne elektrische treinen. Het is een van de laatste lijntjes zonder bovenleiding. Het spoor is verouderd, de treinen zijn niet meer van deze tijd, de capaciteit is een terugkerend probleem en oef wat vallen ze vaak uit. Vergelijk de uitval van alle treinen in Nederland eens met de uitval van de Maaslijn. Dan is het klip en klaar: reizigers op de Maaslijn hebben lang genoeg gewacht op de trein.
Helaas denken de bestuurders in Gelderland en Limburg daar anders over. Die liggen voortdurend met elkaar overhoop over de extra kosten van een fatsoenlijke treinverbinding met elektrische treinen in plaats van vervuilende en onbetrouwbare diesels. Zo weigert de provincie Gelderland bij te leggen waardoor Limburg mogelijk met een nog grotere overschrijding wordt geconfronteerd.
Wat levert dit gekrakeel de reiziger op? Niets dan uitstel. En ook uitstel brengt enorme kosten met zich mee. De oude dieseltreinen blijven jaren langer rondrijden waardoor de ingecalculeerde bezuiniging op brandstof niet doorgaat. Ook wordt de uitvoering van het project, door stijgende kosten voor materieel en stijgende prijzen steeds duurder. Ondertussen zijn de elektrische treinstellen al besteld en mogen we die gewoon afrekenen. Ook als ze nog een paar jaar stil staan.
De verantwoordelijk gedeputeerde van Limburg voor de Maaslijn slaagt er maar niet in om met de provincie Gelderland tot een oplossing te komen. Ook heeft hij in Den Haag geen extra geld los weten te peuteren voor de extra kosten. Kamerleden verzoeken inmiddels de staatssecretaris om in te grijpen in deze treinramp in slow-motion. Niet best.
De reiziger is van dit alles de dupe. Wachtend op koude perrons, opgehokt in overvolle dieseltreintjes. Mijn verzoek aan de verantwoordelijk bestuurders: sluit jezelf nu eens op in zo’n hok, en kom er pas uit als er een oplossing is waarmee de reizigers zeker kunnen zijn van een trein die wél op tijd komt. Ondertussen zal ik samen met andere gedupeerden op 17 februari de route van de Maaslijn uit protest fietsen. Er mag iemand achterop. Want de reiziger heeft lang genoeg gewacht!