Partij van de Arbeid en GroenLinks presenteren manifest voor beter openbaar vervoer in Brabant tijdens gezamenlijke OV-actie.

4 maart 2023

In aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen hebben politieke partijen PvdA en GroenLinks actie gevoerd om extra te investeren in het openbaar vervoer in Brabant. Ze reisden met het OV door de provincie om in Tilburg een manifest te overhandigen aan Tweede Kamerleden van beide partijen.

Een afvaardiging van de PvdA vertrok zaterdagochtend vroeg vanaf het busstation in Uden. De vrijwilligers van de partij deelden daar flyers uit en vervolgden hun weg per bus naar Oss. Na een nieuwe ronde flyeren, ging de tocht per trein naar Den Bosch, waar nog eens geflyerd werd. Na het laatste stuk per trein kreeg Suzanne Kröger (GroenLinks) het manifest uitgereikt op station Tilburg. GroenLinks reisde vanuit Putte (West-Brabant) naar Tilburg.

Geffen

De afgelopen vijf jaar daalde het aantal bushaltes in Brabant met 6 procent. Volgens de partijen had dit desastreuse gevolgen voor bijvoorbeeld Geffen, een dorp zonder opstapplek binnen de bebouwde kom. “Een dekkend netwerk van bussen en treinen met fiets- en wandelvoorzieningen houdt Brabantse steden, dorpen en kernen bereikbaar en levendig. Bovendien levert het gezondheidswinst op; door schone vormen van vervoer te stimuleren, verbeteren we de slechte luchtkwaliteit in Brabant”, zegt Jade van der Linden, lijsttrekker voor GroenLinks Brabant.

Solidair met stakingen

De linkse partijen zijn solidair met de stakingen in het streekvervoer. Ward Deckers, lijsttrekker PvdA: “Het is van groot belang dat de werkgevers investeren in fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden, een eerlijk loon en een lagere werkdruk.”

De partijen willen dat het streek- en stadsvervoer in Brabant de komende vier jaar overgaat op emissieloos vervoer. PvdA en GroenLinks denken aan een lightrailverbinding rondom Eindhoven.