Bereikbaar Brabant

Waar een wil is, kan een weg zijn! Bereikbaarheid is een voorwaarde om mee te kunnen doen in de samenleving en om de economie te laten functioneren. Mensen moeten zich makkelijk, veilig en betaalbaar door Brabant kunnen bewegen en bij voorkeur ook nog een beetje snel zodat ze zich ten alle tijden naar hun werk, naar school of naar het ziekenhuis kunnen vervoeren. Er is ook de komende jaren een slimme mix van verschillende vervoersmiddelen nodig om Brabant bereikbaar te houden.

Bereikbaarheid is een voorwaarde om mee te kunnen doen in de samenleving en om de economie te laten functioneren. Mensen moeten zich makkelijk, veilig en betaalbaar door Brabant kunnen bewegen en bij voorkeur ook nog een beetje snel zodat ze zich ten alle tijden naar hun werk, naar school of naar het ziekenhuis kunnen vervoeren. Er is ook de komende jaren een slimme mix van verschillende vervoersmiddelen nodig om Brabant bereikbaar te houden. Voor de PvdA Brabant is de fiets voor korte afstanden het belangrijkste vervoermiddel (gezond, duurzaam en goedkoop), blijft openbaar vervoer van groot en groeiend belang (borg voor bereikbaarheid steden, efficiënt en duurzaam) en is ten slotte de bereikbaarheid per auto ook van belang. Hierbij zijn we wel van mening dat de inzet van de provincie vooral dient te liggen op het beheer en onderhoud van bestaande wegen. Nieuwe autowegen zijn in Brabant niet nodig.

(1)

Het busvervoer staat zwaar onder druk. Door de coronacrisis zijn veel reizigers uit de bus verdwenen en niet teruggekeerd. Als gevolg van de terugtrekking van de tijdelijke coronasteun voor OV van het Rijk (BV-OV) is het maar de vraag of het Brabantse busnetwerk kan blijven bestaan op het niveau van voor de coronaperiode. De PvdA zoekt de balans tussen de betaalbaarheid van het netwerk en bereikbaarheid voor de Brabanders. Het budget voor de exploitatie van het Brabantse busvervoer dient in de Statenperiode 2023-2027 te stijgen om het Brabantse netwerk in stand te houden. Daarbij hebben we extra aandacht voor buslijnen in het buitengebied, waar geen alternatieven beschikbaar zijn. Uitganspunt daarbij is dat elke woonkern over kwalitatief goed OV blijft beschikken.

(2)

Om het behoud van het huidige OV-voorzieningenniveau betaalbaar te houden staan we open voor innovatie in het openbaar vervoer: nieuwe technologieën maken het mogelijk meer mensen met het OV te laten reizen, door het netwerk anders in te richten. Middels OV-hubs wordt overstappen makkelijker gemaakt en met het gebruik van geavanceerde data-analyse kan een efficiënt maar vraaggestuurd OV-systeem worden opgetuigd waarin de reiziger centraal staat. Ook willen we bedrijven en onderwijsinstellingen medeverantwoordelijk maken voor het aanbieden van geschikt openbaar vervoer voor hun personeel, klanten en studenten. Daarbij betrekken we ook gemeenten. Een andere mogelijkheid is het verlagen van tarieven of zelfs het gratis maken van OV voor (bepaalde groepen) reizigers naar voorbeeld van landen als Duitsland en Luxemburg. We willen hier de komende Statenperiode mee experimenteren. Om de sociale veiligheid in het OV te verbeteren introduceren we voor al het regionale OV hetzelfde Whatsapp-noodnummer dat de NS gebruikt, waar reizigers terecht kunnen wanneer ze zich onveilig voelen.

(3)

Bij de aanbesteding van het Brabantse busvervoer worden vanzelfsprekende eisen gesteld aan de arbeidsomstandigheden van de buschauffeurs en hierop wordt ook toegezien. Hoewel de provincie niet de werkgever van de buschauffeurs is, voelen we wel verantwoordelijkheid voor hun arbeidsvoorwaarden. Chauffeurs in Brabant moeten een goed salaris, genoeg pauze en comfortabel materieel hebben. Dat regelen we in samenspraak met de vakbonden en niet alleen met de vervoerders. Bij de aanschaf van materieel is niet alleen de prijs leidend, maar ook de nabijheid en governance van de producent. Op deze manier moeten debacles zoals met busproducent BYD voorkomen worden.

(4)

De PvdA steunt de afspraken die regionaal zijn gemaakt omtrent de ontwikkeling van Eindhoven Airport op basis van het Van Geel-advies. De geluids-, gezondheids- en milieubelasting van Eindhoven Airport neemt hierdoor af. Omdat vakantievluchten de regionale economie nauwelijks stimuleren, maar lokaal wel tot veel overlast leiden, willen we een verschuiving van vakantievluchten naar zakelijke vluchten. We willen in principe geen vluchten voor afstanden onder de 500 kilometer. Hiervoor moeten de treinverbindingen met onze buurlanden worden verbeterd, zodat de trein een concurrerend reisalternatief wordt voor korte vluchten. De treinverbindingen met Duitsland en België verbeteren zo snel mogelijk. Er dient een directe intercityverbinding te komen tussen Eindhoven en Düsseldorf/Keulen. Roosendaal dient een snellere verbinding met Antwerpen te krijgen. De provincie zal hiervoor actief gaan lobbyen. Op de kortere termijn zetten we in op elektrisch snelbusvervoer tussen grote steden.

(5)

Het verbeteren van het Brabantse spoornetwerk blijft van belang. We maken ons hard voor snellere spoor- of HOV-verbindingen tussen Breda, Tilburg en Utrecht. Samen met de provincies Gelderland en Limburg blijven we aandacht bij het Rijk vragen voor de elektrificatie van de Maaslijn.

(6)

De PvdA vindt dat de provincie zich als partner optimaal moet blijven inzetten op de ontwikkeling en implementatie van slimme mobiliteit. Brabant wordt dé regio voor slimme mobiliteit in Europa, met de Automotive Campus in Helmond als centrum. In het verlengde van de implementatie van slimme mobiliteit gaan we experimenteren met het stimuleren van betere reisgewoontes van reizigers zodat het OV en de fiets vaker worden verkozen boven de auto.

(7)

Elektrische fietsen hebben de toekomst voor woon-werkverkeer, omdat ze voor een belangrijk deel korte autoritten vervangen. We maken daarom het provinciale snelfietspadennetwerk af. Nog aan te leggen verbindingen die een belangrijke spil in het netwerk vervullen zoals Roosendaal-Etten-Leur en Veghel-Son hebben daarbij prioriteit. Snelfietspaden zijn niet alleen belangrijk om de reistijd van de fietser te verkorten en de CO2-uitstoot te verlagen, maar zeker ook om de verkeerveiligheid te waarborgen nu het aantal elektrische fietsen zo toeneemt. We onderzoeken de mogelijkheid van een maximumsnelheid op de snelfietspaden om de veiligheid verder te verbeteren.

(8)

Op de aanleg van nieuwe provinciale wegen zijn we kritisch. In principe zijn er geen nieuwe wegen meer nodig, met uitzondering van dorpsomleidingen. Het verhogen van de kwaliteit van bestaande provinciale wegen en het opwaarderen van snelwegen heeft onze prioriteit. We investeren extra in onderhoud, vervanging en het verkeersveiliger maken van provinciale wegen. De grote vervangingsopgave, kostenverhogingen in de bouw en het beheer en onderhoud en de problemen met de vergunningverlening (NB-wetvergunningen) zorgen voor de noodzaak om extra te investeren in onze provinciale wegen. We stemmen dit logischerwijs goed af met de regio’s. Bij de aanleg en onderhoud van wegen is een gezonde leefomgeving altijd het uitgangspunt.

(9)

De PvdA wil dat de provincie nog meer gaat inzetten op het verbeteren van de verkeersveiligheid van de provinciale wegen en fietspaden. Indien nodig worden er extra investeringen gedaan of onconventionele maatregelen genomen (zoals het kappen van bomen langs wegen, die dan wel elders worden gecompenseerd). Het allerbelangrijkst is dat iedereen veilig thuiskomt. Om de verkeersveiligheid te vergroten bevorderen we met een campagne het dragen van een helm bij elektrisch fietsen. We zetten ons ervoor in om dit landelijk verplicht te stellen. Om het aantal verkeersdoden te verminderen pakken we de gevaarlijkste kruispunten op de Brabantse wegen aan. Er wordt onderzocht welke (delen van) provinciale wegen beter kunnen worden ingericht als 60 km/u-weg in plaats van de gebruikelijke 80 km/u.

(10)

De provincie zet zich in om stikstofruimte en ambtelijke capaciteit te leveren om de noodzakelijke verbreding van de snelwegen A2 Den Bosch-Utrecht, A27 Houten-Hooipolder, A58 Galder-Sint Annabosch, A58 Tilburg-Eindhoven en A67 Leenderheide-Asten (Rijkswegen) doorgang te laten vinden. Een financiële bijdrage aan deze Rijkswegen leveren we niet, aangezien het om een verantwoordelijkheid van het Rijk gaat.

(11)

Het plan uit 2015 voor het verbeteren van de bereikbaarheid van de Brainportregio wordt wat ons betreft uitgevoerd. De provincie neemt risicodragend deel aan het project Eindhoven XL, waarin het trein- en busstation worden opgewaardeerd om ook in de toekomst de rol als OV-knooppunt voor Brainport en Zuid-Nederland te kunnen vervullen. De N279 (zuidelijk deel) wordt naar 2×1-baans opgewaardeerd met ongelijkvloerse kruisingen. De A67 krijgt er een rijstrook bij en op de A270 tussen de centra van Eindhoven en Helmond, de Ring en de Kennedylaan wordt de doorstroming verbeterd. We vrijwaren het Dommeldal ten oosten van Eindhoven van asfalt. Ook de treinverbinding tussen Eindhoven en Helmond wordt hoogfrequenter.