Houd Brabant open, want stilstaan is geen optie!

Door Edith van Dijk op 16 december 2022

De deadline voor de stalaanpassingen wordt met een half jaar opgeschoven. Dat hebben de Provinciale Staten vrijdagmiddag16 december in Den Bosch besloten, na een motie die werd ingediend door de coalitiepartijen, op het CDA na. De datum verschuift nu van 1 januari 2024 naar 1 juli van dat jaar. Lees hieronder de bijdrage van onze fractievoorzitter Edith van Dijk.

“Voorzitter,

Wat kan wel, nu morgen en overmorgen. Brabant mag niet op slot. Want dat raakt de gehele Brabantse economie. Niet alleen onze hightech en maakindustrie, maar ook de woningbouw. We willen tot 2030 130.000 woningen erbij, waarvan 2/3 betaalbaar en ook sociale huurwoningen. We hebben bouwplannen genoeg. “ Het is alle hens aan dek om tempo er in te houden”. Sprak gedeputeerde Ronnes bij de woningbouwafspraken met het Rijk nog geen 2 maanden geleden.

Voor de PvdA gaat het om behoud van werkgelegenheid. Dat was in 2019 en op 11 november de strekking van beide aangenomen moties. Ook toen van de VVD en PvdA.

Houd Brabant open, want stilstaan is geen optie. Dan valt onze economie en daarmee de woningbouw stil. De signalen zijn er al dat woningbouwprojecten uitgesteld gaan worden. Ontwikkelaars zijn terughoudend: Er is geen stikstofruimte meer. Deze week de oproep van VNO-NCW Brabant Zeeland om nog meer schade te voorkomen door stikstof impasse. Regel met spoed wat wel gewoon door kan. En zij doen suggesties hiervoor.

PvdA wil voorkomen dat net als bij de financiële crisis 2008-2015, we ervaren vakmensen verliezen.
Toen gingen eerst de flexwerkers eruit, daarna de medewerkers die 10-20 jaar vast in dienst waren. Vaak Brabanders 45!plus. Ik hoor nog over de keukentafelgesprekken van mijn collega’s in de bouw. Over de massaontslagen. Geen werk, voor hoe lang. Zorgen of kinderen studie kunnen afmaken of überhaupt beginnen. Jonge mensen met beide ouders thuis zonder werk. Interen op spaargeld. Huis moeten verkopen omdat hypotheek onder water staat.
Op het dieptepunt 660.000 werkzoekenden. Per vacature 7 werkzoekenden. Ruim een half miljoen gezinnen in de zorgen. Pas in 2015 begon het herstel.

Die crisis, die zo lang duurde en die zo diep door onze samenleving trok. Dat wil de PvdA niet nog een keer.

U geeft in uw brief aan wat wel kan n.a.v. motie 174a. Dank voor deze zoektocht. Er is veel werk verzet. Om binnen de beperkte ruimte Brabant open te houden. Alleen de uitvoering kan wat ons betreft concreter en sneller. U kent de PvdA als een partij die constructief meedenkt en dat ziet u terug in de motie Brabant Openhouden, die we samen met de VVD, D66 en GL indienen.

Deze motie roept op tot actie op alle 11 punten uit uw brief. Ga aan de slag voor de toekomst van volgende generaties Brabanders. Ga aan de slag om in de beperkte ruimte die er nog steeds is, mogelijkheden te vinden om die betaalbare en sociale woningen te kunnen bouwen. Gebruik hiervoor die 70 miljoen en vraag om meer. Houd Brabant open. Houd de Brabander aan het werk.

Want in Brabant kan het. Hier werken we samen. Hier hebben we veel slimme mensen die van alles bedenken en vaklui die al die slimmigheid kunnen maken. Die we ook morgen aan het werk willen blijven houden. Daarom onze oproep. Ga samen met bouwend Brabant, onze studenten van MBO tot WO, onze techneuten, creatieven en al die anderen die mee willen werken aan wat wel kan, wat nu al kan en wat zo snel mogelijk kan. Stilstaan is geen optie. Niet in Brabant.

Tot zover voorzitter.”

Edith van Dijk

‘ Waarom ga je niet iets met politiek doen. Dan ben je weer bezig met de inhoud’. Deze opmerking van mijn vriend voor de zomer van 2013 herinner ik mij nog goed. Ik was toen een jaar op zoek naar werk. Eind 2012 hield mijn werk op. Midden in de crisis. In die tijd overleden

Meer over Edith van Dijk