Werk moet altijd fatsoenlijk zijn. Punt.

Door Kevin Hordijk op 11 november 2022

Eerder deze week was het de dag van het fatsoenlijk werk. Fatsoenlijk werk klinkt als een universele waarde, maar dat is het natuurlijk niet. In Nederland hebben we het geluk dat we een overheid hebben die met instanties als de arbeidsinspectie scherp toeziet op veiligheid tijdens het werk. Word je op het werk lastig gevallen dan kun je in ons land naar een vertrouwenspersoon gaan of als klokkenluider beschermd worden. Uiteraard moet niemand zich ooit onveilig voelen op het werk, maar het is nog beter dat er zaken geregeld zijn voor het geval dat toch nodig is.

De PvdA blijft altijd strijden voor het behoud en daar waar nodig de uitbreiding van arbeidsbescherming van mensen. Want hoewel er al veel geregeld is in Brabant over de omstandigheden waarin je werkt, is er bijvoorbeeld nog een wereld te winnen in het gewoon kunnen zijn wie je bent op de werkvloer. Bijvoorbeeld, Is het niet net zo fatsoenlijk dat je gewoon gay kunt zijn als je voor je werk voetballer bent? Of geloven we met z’n allen nog steeds liever dat lhbti+’ers er massaal voor kiezen deze sport niet te bedrijven? En wat zegt dat dan over de cultuur en de normen en waarden in deze sport als dat wel zo zou zijn?

Daarnaast is er nog de vraag wie er allemaal in aanmerking komen voor fatsoenlijk werk. De PvdA vindt dat iedereen in Brabant recht heeft op eerlijk en goed werk, hoe lang die persoon ook al in Nederland of Brabant verblijft. Daar wordt onze provincie alleen maar beter van: de banen liggen letterlijk voor het oprapen. Van chipfabrikanten tot de politie, van de horeca tot de landbouw, overal staan vacatures uit en wordt gevraagd naar talent om deze instellingen en ondernemers te helpen bij het realiseren van hun doelen. Dus of je nu in Brabant geboren bent, of vanwege je studie, oorlog of conflict hier naartoe gekomen bent: voor iedereen is er voldoende werk. Niemand pakt in deze economische omstandigheden de baan van een ander af.

Tegelijkertijd zien we ook dat er in deze tijd van arbeidskrapte misbruik wordt gemaakt van werknemers die de Nederlandse taal en onze Nederlandse mondigheid niet zo goed beheersen. Op de loer ligt uitbuiting en erbarmelijke woonomstandigheden. Eengezinswoningen worden volgepropt met arbeidsmigranten en als de baan stopt is ook je kamer weg. En als je pech hebt slaap je in een schuur. Nieuwkomers die een leven proberen op te bouwen en arbeidsmigranten uit Oost-Europa worden met gemak per busje vervoerd naar werk waar niet goed gelet wordt op de arbeidsomstandigheden. Uit het oog, uit het zicht. Maar als fatsoenlijk werk er voor iedereen moet zijn, dan moet het er dus ook écht voor IEDEREEN zijn.

Op het vlak van fatsoenlijk werk is er in Nederland en onze provincie nog veel te doen. Het fijne is dat de PvdA op alle bestuursniveaus actief is en we vaak bijeenkomen om te praten over fatsoenlijk werk en meteen actie te ondernemen. Het is om die reden dat bijvoorbeeld de provincie Brabant strikte regels heeft met wie ze wel en niet in zee gaan en aan welke bedrijven subsidies of leningen gegeven worden. Of dat we er als Sociaal-Democraten landelijk een punt van maken dat opdrachtgevers van zelfstandigen meebetalen aan het pensioen en de bescherming tegen arbeidsongeschiktheid van ZZP’ers.

Het dagelijks blijven strijden voor een beter Brabant voor iedereen is de belangrijkste reden voor mij om in de provinciale politiek actief te zijn. Werk moet gewoon ten alle tijden fatsoenlijk zijn. Punt.

Kevin Hordijk
Statenlid PvdA Noord-Brabant

Kevin Hordijk

De kracht van samen is onverslaanbaar. Als we in Brabant ruimte willen voor boeren, natuur, industrie, woontorens en woningen, dan kan dit, als we hierbij ook realistische keuzes maken. Het is mijn rol als politicus om te luisteren en vervolgens te zoeken naar een mooie balans in Brabant. Hierbij handel ik altijd vanuit mijn normen