PvdA/GL kan grootste worden in de Eerste Kamer.

23 januari 2023

Mooi bericht op de site van I en O research dat we hier graag delen. “Provinciale Staten: gezamenlijke fractie PvdA/GL kan de grootste worden in Senaat.” Ook wij zoeken de samenwerking op met GroenLinks. Een aanzet richting de campagneperiode was de bijeenkomst in Tilburg met de Brabantse Top 10 kandidaten van beide partijen. We hebben goede gesprekken gevoerd om elkaar beter leren kennen én om nog beter samen te werken. Wij gaan voor een goed resultaat tijdens de Verkiezingen voor de Provinciale Staten. En daar gaan wij de komende weken keihard voor werken.
De Statenleden stemmen 30 mei voor de Eerste Kamer. Dus een stem voor PvdA Brabant maakt écht het verschil!

Hieronder een gedeelte uit het artikel. Wil je het hele artikel en de rapporten lezen? Kijk dan hier: ioresearch.nl
“In een eerste peiling over de Provinciale Statenverkiezingen van 15 maart dit jaar – waarbij per provincie rekening is gehouden met welke partijen er mee doen – zien we dat de VVD en de combi PvdA/GL nek aan nek gaan als het gaat om welke fractie de grootste wordt in de Eerste Kamer.

In het oosten en noorden (met name Drenthe en Overijssel) kan BBB mee doen om de eerste plek, in Limburg geldt dat voor de PVV.

Vooralsnog kan de VVD – net als vier jaar geleden en net als bij de TK-peiling – op de meeste steun rekenen. De partij peilt nu op 14 procent. Dat is net zoveel als de uiteindelijke uitslag in 2019.

Omdat PvdA en GroenLinks samen na de verkiezingen een fractie gaan vormen in de Eerste Kamer is het goed mogelijk dat VVD daar niet de grootste wordt. Gezamenlijk peilen PvdA en GroenLinks nu op 15,5 procent. Ondanks dat dit voor beide partijen een achteruitgang zou betekenen ten opzichte van 2019 (destijds haalden de twee partijen samen 19,3%) maakt de samengestelde fractie kans om de grootste te worden in de Senaat. De combi PvdA/GL doet het vooral goed in de grote steden.

Onderstaande tabel geeft aan hoe de partijen in de I&O-slotpeiling op 14 maart 2019 werden gepeild en hoe de uiteindelijke uitslag eruitzag. In 2019 deden FvD, PvdA, D66 en PvdD het bij de PS-verkiezingen iets beter dan we in onze slotpeiling lieten zien. PVV, SP, GroenLinks en DENK juist iets slechter.”