Begroting 2023

Door Kevin Hordijk op 4 november 2022

Vandaag, 4 november, zijn we in de Brabantse Staten begonnen met het bespreken van de begroting 2023. Wil je de begroting lezen? Klik dan hier.
Kevin Hordijk is onze financieel woordvoerder en voert namens de fractie het woord. Hieronder lees je zijn bijdrage.

Voorzitter,

Vandaag bespreken we de laatste begroting van deze bestuursperiode. De afgelopen vier jaar waren voor de PvdA intensief, leerzaam en aangrijpend. Intensief omdat we deze periode ontzettend veel beleidskaders in deze Staten hebben vastgesteld: Gezondheid, Landbouw en Voedsel, Natuur, Regionaal Bodem en Waterprogramma én er nog een aantal gaan vaststellen: Milieu, Vrije Tijd, Cultuur, Sport en Erfgoed en wellicht zelfs ook nog leefomgeving.

Leerzaam omdat we als PvdA deze periode begonnen met Erik van Merrienboer als gedeputeerde, vervolgens een jaar in de oppositie zaten, en nu met Stijn Smeulders in GS deze begroting gaan bespreken. En dan waren er nog de actievoerders op het plein, van boeren tot kunst, van tractors tot een installatie van pluche theaterstoelen voor de deur. Het waren de bronzen varkens die het allemaal van dichtbij meemaakte, totdat de zeug en bijna al haar biggetjes bruut gestolen werden, waarschijnlijk enkel vanwege de waarde van de legering waarmee ze gemaakt zijn.

En dan was er nog Corona. Aangrijpend. Veelbesproken in dit huis vanwege de economische gevolgen voor onze provincie, maar vooral ook omdat we allemaal zelf door deze pandemie heen moesten komen. Er kwam een sterke oproep vanuit deze Staten om de slachtoffers van Corona zichtbaar te maken en hen op een gepaste manier te herdenken. Het was vervolgens dichter Elianne van Elderen die in dit huis indruk maakte met haar gedicht genaamd ‘Er zijn nog steeds mensen die je naam fluisteren’.

klik op het plaatje voor een vergroting

En dan nu waarom we hier vandaag zijn. De begroting. De ambitie van Brabant voor het jaar 2023 samengevat in 183 pagina’s en een stevige bijlage. Het is een financieel evenwichtig plaatje geworden, waar wij als coalitiepartij trots op zijn en onze steun aan kunnen geven. Dat gezegd hebbende hebben we als PvdA fractie ook aan aantal aanvullingen die we graag ook gerealiseerd zien worden.

Voor ons is het openbaar vervoer een basisvoorziening dat breed beschikbaar moet zijn voor alle Brabanders, of ze nu in een stad wonen of rondom het platteland. De visie die het planbureau voor de leefomgeving ons meegeeft zien wij dan ook graag landen in ons beleid en de komende concessies. Ziet de gedeputeerde dit ook zo? Ook vragen wij aandacht voor de Groenlinks/PvdA motie: In stand houden bereikbaarheid West-Brabant die GS vraagt te onderzoeken hoeveel geld jaarlijks nodig is om een goed niveau van busvervoer in deze regio te behouden en met een financieel voorstel richting deze Staten te komen. Kan deze motie op een toezegging van de gedeputeerde rekenen?

En als laatste op dit onderwerp: vindt de gedeputeerde het ook zorgelijk dat ons OV momenteel op 80% van het niveau draait dat we voor Corona in 2019 hadden? Komen er nog initiatieven aan om dit percentage omhoog te krijgen? Graag een reactie .

Daarnaast, zoals bij het beleidskader Milieu is aangekondigd, dienen we een motie in over de monitor GIK (Gezondheid Informatie Knooppunt). De toelichting in de themabijeenkomst roept bij ons veel vragen op. Daarom willen we advies van Provinciale Raad Gezondheid of het GIK ons voldoende informatie geeft om onze taken uit te kunnen voeren.

Als laatste dienen wij samen met Groenlinks de motie ‘Stilstaan bij het slavernijverleden’ in. Wij vinden dat er meer ruimte moet komen voor het bespreken van het slavernijverleden in onze samenleving en dus ook in Brabant. Het herdenkingsmonument in Tilburg is een tastbare eerste stap. Met deze motie geven we de jaarlijkse herdenking afschaffing slavernij ook een plaats in deze Brabantse Staten.

Tot zover.

Kevin Hordijk

De kracht van samen is onverslaanbaar. Als we in Brabant ruimte willen voor boeren, natuur, industrie, woontorens en woningen, dan kan dit, als we hierbij ook realistische keuzes maken. Het is mijn rol als politicus om te luisteren en vervolgens te zoeken naar een mooie balans in Brabant. Hierbij handel ik altijd vanuit mijn normen

Meer over Kevin Hordijk